Hallo Holland, ajuu Azië

13 april 2017 - Tambon Ko Tao, Thailand

Mijn reis zit er bijna op. Morgen vaar ik met Yvonne om half tien 's ochtends in ruim zes uur naar Surat Thani. Hier zullen we om half acht 's avonds naar Bangkok vliegen. Overmorgen is mijn vlucht naar Nederland, waar ik om 18:45 zal landen op Schiphol. Ilonka blijft wat langer in Thailand en Anouk vliegt een halve dag later dan ik. Yvonne hangt rond dezelfde tijd in de lucht als ik, maar in een ander vliegtuig.

Reizen is voor mij afscheid nemen en thuis komen. Afscheid nemen van mensen, tijdelijk of permanent, en landen met al hun wonderlijke cultuur en natuur. Echter ben ik altijd overal hartelijk ontvangen, in elk land en elk hotel. Ergens komen waar je je verwondert over de dingen, maar voelt dat je dit wel leuk vindt, kan ook voelen als thuis komen.
Ik wil zeker terug komen naar Azië en al haar fascinerende landen. Over een poosje en wie weet alleen, wie weet met iemand samen. Beide manieren van reizen heb ik als zeer prettig ervaren.

Voor nu besef ik me dat ik weer zin heb in mijn leven in Nederland, en ik heb zelfs zin in mijn coschappen. Problemen in Nederland heb ik vier maanden achter me gelaten en ze zijn nu of verdwenen, of ik weet hoe ik die ga aanpakken, of ik maak me er niet meer druk om.

Waar ik naar verlang (op willekeurige volgorde en waarschijnlijk vergeet ik de helft): gebakken ei met spek op zondagochtend, voetballen, een kamer voor jezelf, kaas, shoppen, kleding in een kast en niet in een backpack, uitgaan in Nijmegen, aardappels, niet tien keer op een dag jezelf insmeren, zelf koken en pakken uit de kast wat je wilt, filmavondjes met vriendinnen, kroketten, water uit de kraan, avocado, normaal verkeer, paaseitjes en oliebollen.

31 maart, Hanoi naar Krabi (Thailand)
Een korte vlucht naar Bangkok en een nog kortere vlucht naar Krabi vullen vandaag onze dag. We kunnen weer als volleerde Thai sawadi kaaaa (hallo) kapkunkaaaa (dankjewel) roepen! Een minivan brengt ons naar het hostel (Amity Poshtel). Na het eten nemen we een lekker toetje bij een café naar ons hart (lees: lekker veel cakejes, muffins, taartjes, koekjes en nog veel meer). Ikzelf ga voor de brownie met ijs, hij tipt bijna aan onze brownie in Pai, waar we twee maanden geleden waren!

1 april, Krabi
Vandaag huren we twee scooters en rijden naar het beginpunt van een flinke wandeling, de Dragon Crest Trail. De route naar het beginpunt is erg mooi, en we verbazen ons erover dat niet veel meer mensen hierover praten. Dit komt misschien ook omdat het laagseizoen is, voor ons best prettig in het normaal drukke Thailand. De wandeling is best pittig en het eerste uur zweten we erop los. Dan gaat het heel hard regenen en wordt het pad een grote modderstroom en veranderen wij in verzopen katjes. Lekker avontuurlijk laten we maar zeggen. Natuurlijk is het geen toeval, maar als we boven komen breekt de zon door en is het meteen weer heet. Het uizicht op de zee, de jungle en de bergen is wat mij betreft het mooiste uitzicht van de afgelopen vier maanden, en dat zegt wel wat. We maken wat vette foto's en lunchen en lopen dan terug over het weer wat opgedroogde pad. Op de scooter kunnen we weer wat opdrogen. We nemen een kleine omweg langs het strand, waar we een ice coffee drinken.
Na een douche en wat eten (met geflambeerde banaan als toetje) wachten we in het hotel op Ilonka. Een knuffel en wat geklets later drinken we een cocktail terwijl Ilonka eet.

2 april, Krabi naar Koh Phi Phi Don
We wilden vandaag naar Railey beach, een beroemd strand hier. Aangezien de boot ernaartoe best lang duurt en we vanmiddag de boot naar Koh (= eiland) Phi Phi hebben, lopen we maar wat rond door het verlaten Krabi. Met de boottocht ontwijken we goed de regen. Na anderhalf uur komen we aan, Ilonka is inmiddels wat roder. Meteen blijkt al dat Koh Phi Phi erg toeristisch is, we duwen onszelf de boot uit en overal staan mensen met bordjes voor hotels en boten. We boeken twee tweepersoonskamers. Op het eiland zijn geen auto's en scooters, dus een man met een loopkar brengt onze tassen naar het hotel. #lazytourists
We beklimmen een heuvel om van de ondergaande zon te genieten. Je kunt heel goed zien dat het eiland dichtbevolkt is en snel toeristisch is geworden, maar het is laagseizoen en vanavond willen we feesten voor Anouks verjaardag. Als we naar beneden lopen barst de hel los en gaat het regenen en onweren. We dineren en rennen dan via de supermarkt terug naar het hotel. Hier spelen we wat drankspelletjes en gaan dan, het is inmiddels weer droog, naar een bar. Nog vetter zijn de barren aan het strand waarbij je op het zand kunt feesten. Er is ook een soort vuurshow, en Anouk krijgt natuurlijk om twaalf uur een cocktail. Op de terugweg duwt Ilonka nog een gestolen loempia in onze mond.

3 april, Koh Phi Phi Don
We worden rond het middaguur wakker en gaan dan maar snel ontbijten en naar het strand. Bij een barretje eten we de stiekem geregelde taart en zingen we 'happy birthday'. We lopen verder naar Long Beach, een ander rustig strand hier, en kijken hier naar de zonsondergang.

4 april, Koh Phi Phi naar Koh Yao Yai
We staan vroeg op want we willen met een bootje naar Koh Phi Phi Leh, het kleine broertje van Koh Phi Phi Don, waar bovendien het populaire Maya Beach zich bevindt. Hier is de film 'The Beach' met Leonardo DiCaprio opgenomen. We vinden een aardig bootmannetje en varen naar verschillende baaitjes en strandjes, waaronder dus Maya Beach. We snorkelen tussen de vissen en het koraal en Ilonka overwint dapper haar vissenangst wanneer ze dankzij wat kruimeltjes met zijn allen langs en tegen ons zwemmen. We zijn vroeg weggevaren waardoor het nog niet zo druk is en het zit hartstikke mee met de stralende zon. Onze bootman wil maar al te graag foto's in iets te gestileerde posities van ons nemen. We bezoeken als laatste het toeristische Monkey Beach waar toeristen door aapjes worden aangevallen, best een grappig gezicht.
Na een lekkere lunch nemen we via Koh Yao Noi de speedboot naar het rustige en onbekende eiland Koh Yao Yai. Een aardige taxichauffeur (de enige) rijdt ons in de stortregen, het weer kan snel omslaan hier, langs wat (luxe en dure) hotels tot we iets gevonden hebben (Heimat Gardens). Twee luxe kamers voor een goede prijs en bovendien zijn we de enigen en gaan de eigenaars tien dagen weg! Na het avondeten lopen we nog even langs het strand en spelen een spelletje in de kamer.

5 april, Koh Yao Yai
Het duurt even voordat we ontbijt gevonden hebben, maar dan worden we super vriendelijk bediend en eten een lekker eitje. We huren twee scooters en rijden over het groene, rustige eiland naar het witte, met palmbomen omzoomde Hua Lam Haad strand. Op een stelletje na is hier helemaal niemand en omdat het tij laag staat kun je een stuk de zee in lopen. We genieten hier even van de rust en rijden dan verder naar een restaurantje om wat te eten en naar het nabijgelegen uitzichtpunt te lopen. Via de Son Bay en een fantastische dirtroad langs de zee gaan we verder naar een pier. Hier regelen we een taxi voor morgen naar de pier en we drinken wat. Na een bezoek aan de beroemde 7/11 supermarkt (die volgens internet niet op het eiland zou zijn, maar je normaal op elke straathoek tegen komt) eten we in een restaurantje een soort eigen samengestelde Thaise tapas. We rijden in het donker terug naar het hotel. Yvonne en ik boeken onze vlucht van over tien dagen terug naar Bangkok. Anouk en Ilonka hebben het geluk nog even langer te mogen blijven in Thailand. De eigenaresse van ons hotel komt nog even langs om een praatje te maken en vertelt ons dat ze vijftien naar in Europa heeft gewoond. Ze wilde al heel lang terug naar huis en na enkele andere woonplaatsen is ze bij dit eiland aangekomen. Hier heeft ze als één van de eersten haar zaakje opgezet.

6 april, Koh Yao Yai naar Khao Sok
We eten snel bij het hotel met het ontbijt dat we gisteren hebben gehaald en worden dan naar de pier gebracht. We nemen afscheid van het grote, lange eiland (de letterlijke vertaling) met haar vriendelijke, islamitische bewoners en de groene natuur. Met de speedboot varen we naar Phuket en via een ritje met een minivan komen we bij het busstation waar we de bus naar National Park Khao Sok nemen. We komen hier rond vijf uur aan en via een ritje achter in een pick-up komen we bij Smiley Bungalows aan. Vanavond slapen we met zijn vieren in een bungalow en morgen gaan we twee dagen en één nacht het National Park in. Het diner bij het resort ernaast is erg lekker, en het gratis toetje (we blijven Nederlanders) gaat er ook wel in. Na het eten kijken we een horrorfilm.

7 april, Khao Sok
We stappen na een ontbijtje en busritje van 45 minuten uit om nog wat snacks te kopen bij de 7/11 supermarkt. We rijden verder en na twintig minuten komen we aan bij een piertje aan het enorme Chiao Lan Reservoir. De boottocht over het meer, dat in 1984 geopend werd, waarna het tien jaar duurde voordat het vol was, is prachtig. Het meer werd gevormd door een dam die elektriciteit opwekt. De bergen die het meer omringen verhullen zich in mist en we zien ook een zwemmende slang.
We komen aan bij onze bungalows op het water, een mooie locatie, en tijdens de lunch begint het flink te regenen, dit maakt het uitzicht alleen maar mooier. We springen in de regen in het warme, zoete water. Dat we niet drijven is weer even wennen na al het zoute zeewater wat we gewend zijn!
We hebben een paar uurtjes rust en om vijf uur varen we met een bootje weer het meer op voor de avondsafari. We zien aapjes, een wasbeer, een varaan (ook zwemmend), een toekan, een valk. Het eten op het grote drijvende restaurant is lekker, maar bijna hetzelfde als de lunch. Hierna kijken we een aflevering van 'House' in ons hutje. Gaan slapen aan het meer is een heerlijk rustgevend gevoel.

8 april, Khao Sok via Surat Thani naar Koh Tao
Vannacht is onze deur open gewaaid, hierdoor word ik om zes uur wakker van de rijzende zon aan de zijkant van het meer. We gaan eerst eet de boot op 'safari' en zien weer meerdere aapjes en mooie vogels. Na het ontbijt zijn we weer sterk genoeg om een zeer modderige wandeling te maken. We varen hiervoor eerst naar het begin van het pad. Na drie glibberige kilometers door riviertjes en langs heel veel vlinders en bloedzuigers, arriveren we bij de nauwe ingang van de Nam Ta Lu Cave. We klimmen en klauteren tot borsthoogte in het water door de smalle grot. Later wordt de grot breder en hoger en lopen we onder de vleermuizen (en over de vleermuizenpoep) en zien we ook veel (grote) spinnen. Na een uur komen we uit de grot en lopen weer over het modderige pad terug. Bij de boot kunnen we ons weer wassen en eenmaal terug bij ons hutje springen Anouk en ik nog even het water in alvorens te douchen. We varen terug naar de hoofdpier en stappen dan in ons busje dat ons naar Surat Thani brengt. Hier eten we wat en lopen over de markt, waarna we in de slaapboot stappen. Dit betekent dat we na een slaaptrein en slaapbus, ook de slaapboot aan ons lijstje van nachtelijke vervoersmiddelen kunnen toevoegen.

9 april, Koh Tao
Rond zes uur komen we met de boot aan op het eiland Koh Tao. We wachten tot we kunnen inchecken en gaan dan met onze plakkerige lichamen ontbijten bij een tentje aan het strand genaamd 'Coconut Monkey', door de sfeer en het eten zullen we hier de komende dagen wel vaker komen gok ik. We regelen een bootje naar de drie eilanden Koh Nang Yan die met prachtige zandstroken zijn verbonden. Een werkelijke 'Google' afbeelding en eenmaal op het uitzichtpunt maken we zo snel mogelijk wat foto's, want het is erg druk boven. We snorkelen, zonnen en genieten van het weer, dat de afgelopen dagen blijkbaar juist heel slecht is geweest in deze omgeving. Rond drie uur varen we terug en na een douche eten we aan het strand. Ilonka, Anouk en ik drinken nog wat cocktails en kijken/doen mee aan een vuurshow op het strand. Yvonne gaat vroeg slapen want die gaat vanaf morgen een duikcursus doen van drie dagen.

10 april, Koh Tao
Rond het middaguur wandel ik met Ilonka en Anouk naar een rustig strand. We zweten erop los maar wandelen toch verder naar twee andere strandjes. We eten twee grote, fantastische pizza's en tiramisu in een restaurantje naast het hostel. In de avond kijken we een deel van een film. Vandaag was een enorm luie dag, wat een leven hebben we toch.

11 april, Koh Tao
Ilonka voelt zich vandaag niet zo goed en Yvonne heeft haar tweede dag duiken. Ik wandel met Anouk door het stadje bij de pier, we shoppen en eten wat en huren twee scooters. We halen Ilonka op en gaan lunchen bij 'Coconut Monkey', waar we voor de derde keer komen. We gaan door naar een resort waar we in het zwembad, een infinity pool, kunnen afkoelen. Wanneer we weer zen zijn, rijden we een steile berg op voor het 'Mango Viewpoint'. Het uitzicht over een groot deel van het eiland is zeker niet mis en natuurlijk moeten we wat foto's maken. Eenmaal terug beneden eten we wat en gaan dan terug naar het hostel. Anouk en ik lopen nog wat rond in de buurt en gaan dan ook slapen.

12 april, Koh Tao
Ilonka, Anouk en ik rijden weg met de scooters op weg naar een strandje. Onderweg komen we langs een infinity pool met uitzicht op de zee. Hier springen we natuurlijk even in. We rijden verder naar het strandje, Ao Tanote. Hier kunnen we wederom fantastisch snorkelen, al halen we soms onze voeten open aan het koraal. We rijden verder naar Ao Leuk Point, waar je over de rotsen naar beneden kunt lopen. Het restaurantje wat hier aan de afgrond zit, heeft een prachtig uitzicht over de zee. We zwemmen even in het water en wandelen dan de trap over de steile rotsen weer op. Met wat moeite, en hulp van een aardige local, komen we de steile dirtroad weer op. Terug in het dorpje brengen we de scooters weg en we gaan douchen. Na een pizza nemen we deel aan de populaire kroegentocht op het eiland. Hierbij krijgen we ook weer een leuke ladyboy cabaretshow te zien. De avond eindigt met gezellige live muziek en een feest aan het strand.

13 april, Koh Tao
Vandaag begint het driedaagse Thais Nieuwjaar, ook wel Songkran genoemd. Hierbij is iedereen de hele dag dronken en maakt men elkaar kletsnat met waterpistolen en emmers. Zodra we de straat op gaan zijn we overgoten met emmers water. Er liggen om elf uur ook al mensen te slapen op straat. Een ander ritueel is dat mannen de gezichten van vrouwen met witte verf besmeren, dit gebeurt ons meerdere malen. Het voelt alsof je de vierdaagse loopt met alle mensen langs de kant die je met waterpistolen bespuiten. Eenmaal in het dorp is het op bepaalde kruispunten één grote chaos, scooters, dansende mensen op auto's, emmers water en keiharde muziek. We lunchen en zonnen aan het strand. Er zijn veel (schuim)feesten gaande, maar wij vinden het wel prima zonder alcohol. We wandelen verder naar een resort met wederom een infinity pool. Hier eten we tevens en na een cocktail op het strand lopen we weer terug naar het hostel. Ditmaal is het verdacht rustig op straat en worden we (gelukkig) niet meer drijfnat.

1. Marian:
    13 april 2017
    ik maak wel gebakken ei met spek hoor!
  2. Rianne Schuurmans:
    13 april 2017
    Leuk geschreven weer, Britt! Jullie avontuur is bijna ten einde, wat hebben jullie ervan genoten zo te lezen en wat een ervaring rijker zijn jullie! Alvast welkom thuis!
  3. Angela van Ruyven:
    13 april 2017
    Ja Britt ik geloof niet dat dit je laaste reis zal zijn.

Goede reis naar huis en weer lekker voetballen.

En thuis zijn er vast paaseitjes en lekker fris weer.
  4. Anja switzar:
    13 april 2017
    Lieve Britt geniet nog even, deze reis zit voor altijd op je harde schijf!
    Tot ziens in nederlan