Broeierig Bangkok tot pittoresk Pai

10 februari 2017 - Tambon Wiang Tai, Thailand

Vandaag ben ik als het goed is 55 dagen onderweg. Hiervan heb ik er inmiddels al 10 in Thailand bestreed en ik ben helemaal gewend aan de Franse wc's (nee oké eigenlijk niet), vieze stadgeuren en aardige mensen. Thailand heeft daarbij heel veel natuurschoon te bieden.
Ook heeft het Engels praten met Jan en alleman zich ingeruild voor flauwe Nederlandse grapjes maken met Yvonne en Anouk. Al met al lijkt Australië lijkt al zo lang geleden omdat ik het ook hier naar m'n zin heb.

1 februari, Bangkok
Na een zit van ruim negen uur bevind ik me eindelijk in Bangkok. Het duurt even voor ik in het hostel (Here hostel) ben (traffic jam...) maar vlak na aankomst kan ik Yvonne en Anouk dan weer omhelzen. Het hostel is echt hemels vergeleken met de hostels in Australië. Zelfs met glijbaan om je naar beneden te verplaatsen! Nu liggen we, na een lekker maaltje in de buurt van het beroemde/beruchte Khao San Road, op bed te bedenken hoe we de komende dagen gaan plannen.

2 februari, Bangkok & Kanchanaburi
Na onze plannen voor de komende dagen te hebben vastgelegd, nemen we met zijn vieren (Machteld uit ons hostel gaat ook mee) een tuktuk naar de populaire Co van Kessel biketour. We rijden vijf uur lang door de steegjes van Bangkok en krijgen veel verschillende wijkjes, zwaaiende kinderen en geuren te ervaren. Onderweg stoppen we bij diverse tempels en we gaan een paar keer met de boot. Als afsluiter eten we een heerlijke Thaise maaltijd bij een schattig restaurantje dat we bereiken met de longtailboat. We moeten terug naar het hostel om onze tas te pakken en we proppen onszelf lachend met z'n zessen in een tuktuk. De chauffeur vindt dit heel normaal want hij legt haarfijn uit hoe we het best kunnen zitten. Met onze daypack gaan we (met racende tuktuk) naar het busstation en we vertrekken voor 1 nacht en 1 dag naar Kanchanaburi waar we verblijven in Sam's Riverside Guesthouse.

3 februari, Kanchanaburi & Bangkok
Vanaf Kanchanaburi nemen we de bus die ons in anderhalf uur naar de Erawan watervallen brengt. De watervallen zijn ingedeeld in zeven niveaus en we doen er ongeveer een uur over om helemaal naar het zevende niveau te lopen. We zoeken een rustig plekje en gaan daar het heldere water in. Dit is the good life! Nadat we terug zijn gereden naar Kanchanaburi, gaan we met een volgepropte, ruggenbrekende, Thaise muziek spelende minivan terug naar Bangkok waar we na tweeënhalf uur arriveren. We slapen in het zeer aparte maar leuk ingerichte Adventure hostel.

4 februari, Pak Chang; Khao Yai National Park
We kunnen vandaag uitslapen en proberen dan een taxi te nemen naar het busstation. De taxichauffeur brengt ons helaas naar een ander station, maar gelukkig gaan vanaf daar ook bussen naar Pak Chang. Na wat onduidelijk gedoe moeten we toch van bus wisselen omdat we anders niet op tijd aankomen. We blijken een super luxe bus te hebben geboekt met eten, dekentjes en wifi. In Pak Chang hebben we een jungle tour geboekt bij Bobby's Jungle Tours en Apartments. In de middag gaan we naar een natuurlijk zwembadje en een lokaal marktje waar ze onder andere gebakken rat verkopen, jummie. Daarna rijden we door naar een grote vleermuizengrot en met zonsondergang bekijken we hoe miljoenen vleermuizen naar buiten vliegen. Moe en voldaan komen we terug bij de hutjes en we eten ons meest verrukkelijke Thaise eten tot nu toe.

5 februari, Pak Chang; Khao Yai National Park
Nadat we ons om zes uur uit bed hebben gesleept en een lekker ontbijtje hebben gehad, begint onze trip naar Khao Yai National Park.
We hebben geluk, vandaag bestaat de groep, naast ons, uit twee andere Nederlandse meiden, Laura en Debbie. Na twee korte stops wandelen we de jungle in, in de hoop Gibbon apen, olifanten en ander wildlife te zien. We hebben geen geluk helaas en zien alleen een grote eekhoorn en we horen de apen van ver. Met de Thaise lunch strooi ik helaas te veel pittig spul over mijn eten en dat heb ik moeten bekopen. We gaan naar een waterval en spotten de enige krokodil in het park! We rijden van hot naar her om olifanten te zien, maar karma is echt een bitch vandaag. Wel komen we vlak voor zonsondergang nog een heleboel aapjes tegen en spotten we met onze verrekijker een Toekan.

Ps. We hebben seksen de apen gezien.
Pps. En vechtende apen.

6 februari, Ayutthaya
Vandaag gaan we verder met de trein naar Ayutthaya. De trein zelf is erg oncomfortabel en stinkt, gelukkig zitten we hier nog geen twee uur in, maar de NS is zeker zo slecht nog niet. Dit is dag 51 op mijn reis en ik merk dat ik het samen reizen anders vind, maar zeker niet minder leuk. We hebben heel veel lol samen en zijn het meestal met elkaar eens. Ook is er zeker even de ruimte om alleen te zijn. Vanochtend hebben we besloten om niet naar Cambodja te gaan. We hadden hier al niet lang voor gepland (1 week) en merken dat we anders in de knel komen met de tijd, we willen niet haasten. Cambodja blijft dus op het reislijstje staan voor een keer dat we het land tot z'n recht kunnen laten komen met meerdere weken.

Wanneer we aankomen in ons guesthouse (Baan Are Gong) aan de rivier besluiten we eerst wat te lunchen en daarna door het stadje te lopen. Ons guesthouse ligt direct aan de rivier en om in het centrum te komen moeten we 5 Baht (nog geen 20 cent) betalen voor de boot. We nemen om vier uur een longtailboat die ons afzet bij drie van de vele tempels die Ayutthaya kent. Anouk vertelt dat ze voor avondeten weer wat afwisseling wil, en ik ben het daar mee eens. We gaan naar een westers restaurantje voor een hamburger. Daarna eten we een lekker toetje (Yvonne gaat meteen voor de cocktail) in een Jazzbar. In deze bar speelt ook een oude man gitaar, en zijn grote snor is erg fascinerend wanneer hij zingt. We drinken wat met Laura, Debbie (van de jungletour) en Jake (die ze hebben ontmoet in hun hostel) en nemen dan de tuktuk terug naar het guesthouse. Deze tuktuk is een familiebedrijf want mevrouw zit met hun baby naast de chauffeur. Wanneer we uitstappen, krijgen we kusjes van de baby toegezonden, we geven geen fooi hiervoor, maar deze baby komt er wel.

7 februari, Ayutthaya
Vandaag is het bijna net zo heet als gisteren (38 graden) en we luieren eerst een beetje bij het guesthouse. We plannen hoe lang we voor Chiang Mai en Pai uit willen/kunnen trekken en leggen ook de Gibbon Experience in Laos vast. Hierbij ga je al ziplinend van boomhut naar boomhut in de jungle. In de middag huren we een fiets en rijden naar wat tempels, maar door de hitte doen we het rustig aan. We gaan eten in ons guesthouse, waarbij de bestelling zoals vaker in Thailand niet goed door komt, maar we aanschouwen dit goedlachs want het enthousiasme en de vriendelijkheid maken veel goed.
Onze hobbelige nachttrein vertrekt om tien uur, ruim een uur te laat. We liggen alle drie bovenin met onze dagrugzakken naast ons.

8 februari, Chiang Mai
Na een nacht met weinig slaap word ik rond zeven uur wakker en is het wachten tot we in Chiang Mai arriveren. Een Amerikaanse man met een Thaise vriend geven ons wat tips over Chiang Mai en met hen delen we een taxi naar het hostel. Het hostel is groot en meer voor jongeren, we delen de kamer dan ook met negen andere meiden. We kunnen nog niet inchecken maar lopen wel vast de stad in. Anouk merkt terecht op dat de luchtkwaliteit hier veel beter is en tevens is het een paar graden minder warm dan in Ayutthaya. We lopen naar wat tempels en bedenken wat we morgen willen doen. De mensen zijn hier erg goed in het maken van een praatje om je vervolgens naar een 'local' tourbureau te sturen wat er super westers uit ziet en waar ze je hun tours proberen te verkopen. Terug in het hostel besluiten we een wat luxere kamer/bungalow te reserveren voor over een paar dagen in Pai. We reserveren ook een privétaxi voor morgen die ons naar het Doi Inthanon National Park rijdt en ons daar de hoogtepunten laat zien (zoals de hoogste berg van Thailand). Eigenlijk wilden we een vooropgezette tour regelen, maar alles zat vol, en de taxi is goedkoper. Bovendien kunnen we zelf bepalen waar we heen willen en hoe lang. In de avond eten we op de night bazaar, een grote markt die zich 's avonds in de straten ontvouwt. We bestellen vijf voorgerechten en eten zo een soort Thaise tapas. Hierna koop ik nog een armbandje en een enkelbandje voor mijn verzameling aan mijn enkel. Uiteindelijk komen we terecht op een heel leuk Westers pleintje met een band en allemaal food trucks. Alles ziet er zo goed uit, hier willen we morgen wel dineren! Na een lekkere pannenkoek gevuld met een soort chocoladepudding, gaan we slapen (al maken we 's nachts nog Australië-achtige hostel perikelen mee).

9 februari, Chiang Mai; Doi Inthanon National Park
Vroeg in de frisse morgen worden we opgehaald door onze chauffeur. Eerst rijden we naar het topje van de hoogste berg van Thailand (ergens in de 2500 meter hoog). Daarna bezoeken we twee pagodes die tevens een tuin met mooi uitzicht bevatten. We voelen ons een beetje beroemd want we worden enkele keren gevraagd om met wat Aziaten op de foto te gaan. We hadden aanvankelijk niet eens door dat we zo opvielen, maar er lopen hier niet veel Westerlingen rond. We rijden verder naar de Wachirathan waterval, maar niet voordat we een kilo aardbeien hebben gekocht op een marktje langs de weg. We lopen een stukje omhoog langs de waterval en gaan dan lunchen. Het is hier al een heel stuk rustiger dan bij de top van de berg en de pagodes. In het park woont ook de Karen tribe, bekend als het langnekvolk. Hier kunnen we geen bezoek aan brengen want het is te ver weg, jammer, maar waarschijnlijk hadden we dit toch iets te toeristisch gevonden. In plaats daarvan gaan we naar de Mae Klant waterval. Op het bordje staat dat hij erg beroemd is en uitstroomt in de Ping rivier. Ondanks de beroemdheid van de waterval zien we hier verder niemand. Wanneer we een stuk omhoog wandelen over het smalle paadje, over een krakkemikkig plankje over een riviertje, komen we bij een zeer mooi plekje waar we onze voeten laten afkoelen. Het is hier zo mooi dat we wel foto's kunnen blijven maken, maar geen foto laat goed genoeg zien hoe mooi het hier echt is.
Als we terug komen bij de taxi vertellen we de chauffeur dat we graag weer terug naar Chiang Mai willen. Yvonne is vandaag voor het eerst flink verbrand in een poging Anouk en mijzelf in te halen qua bruinheid, I feel your pain meid. Na het avondeten op het leuke marktje dat we gisteren al hadden ontdekt, spreken we af met Debbie en Laura om naar een cabaretvoorstelling te gaan. Dit is niet zomaar een voorstelling, maar eentje met allemaal ladyboys, oftewel mannen verkleed als vrouwen, het is echt hilarisch en er worden allerlei nummers geplaybackt. We zien een ware Rihanna/Tyra Banks optreden. Als eindact worden er jongens naar voren gehaald die ook een act moeten uitvoeren en daarnaast wordt er veel in het publiek 'gedanst'. Een gezellige avond, aanrader voor iedereen!

10 februari, Chiang Mai & Pai
Vandaag vertrekken we naar het populaire bergdorpje Pai, ongeveer drie uur rijden. We hebben al vele verhalen gehoord (kotsende mensen in de bus en langs de weg) over deze 'horrorrit' met blijkbaar meer dan 762 scherpe bochten. Voordat we aan deze rit beginnen ontbijten we bij Chiang Mai Breakfast World, één van de vele tips die Julia ons heeft gegeven. Er staat een rij voor dit restaurant, maar als we de kaart zien snappen we waarom. Ondanks dat de bestelling niet helemaal goed door komt, is het wel een goede bodem voor het ritje dat ons te wachten staat! Bewapend met een rol plastic zakjes stappen we in, maar we overleven de rit vlekkeloos. Bij aankomst huren we 3 fietsen en rijden naar ons mega appartement. Vanavond gaan we vroeg naar bed, want morgen staat er een vol programma op de scooter voor de boeg.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Angela van Ruyven:
    12 februari 2017
    Weer een mooi reisverhaal.
    Lekker genieten met je vriendinnen.

Groeten
  2. Jo van ruyven:
    22 februari 2017
    hallo britt bedankt voor je leuke verhalen
    ik hoop dat dit bericht over komt want ik heb het al een paar keer geprobeerd veel liefs oma van ruyven
  3. Britt:
    23 februari 2017