See ya Australia!

31 januari 2017 - Sydney, Australië

Ik zit op het vliegveld te wachten tot ik ga boarden, natuurlijk ben ik weer 2,5 uur te vroeg en zit er nog niemand. Een beetje sip omdat ik het prachtige Australië en de mensen die ik heb leren kennen ga verlaten. In korte tijd is mijn lijst van dingen in Australië die ik nog wil zien enorm gegroeid. Ik ben blij dat ik ervoor gekozen heb dit deel alleen te reizen. Zoals je vaker hoort ontmoet je zo veel meer mensen uit verschillende culturen. Mensen waar je normaal misschien helemaal niet mee omgaat, of mensen waar je vooroordelen over had. Toch lijkt het me ook fijn om Yvonne en Anouk weer te zien en wanneer we terug zijn, met hen te kunnen nagenieten van onze reisavonturen. Elke keer 'nieuwe vrienden maken' kan soms ook vermoeiend zijn. Gelukkig heb ik ook grote gedeeltes samen gereisd met mensen die ik daardoor beter heb leren kennen. Wat betreft dit dagboek heb ik geprobeerd alles voor mezelf zo goed mogelijk te beschrijven, opdat ik niks vergeet. Dat opschrijven kostte soms wat moeite, dus ik weet niet of ik dat ga blijven doen in Azië, misschien dat ik af en toe wat op Facebook plaats, of over ga op Polarsteps. Voor nu: 'Goodbye Australia, you'll be missed, but I'll be back!

20 januari, Byron Bay
Later dan normaal sta ik op en haal onderweg ontbijt. Ik loop met George door Byron Bay en we kopen beide een zonnebril (mijn derde exemplaar al, de rest is kapot). We gaan naar het strand en later op de middag komt ook Stefanie erbij liggen, zij is vandaag in Byron Bay aangekomen. We flansen wat eten in elkaar. Daarna gaan we met Osh, die we hebben ontmoet in Brisbane, samen met twee Canadezen, twee Fransen, een Duitser en een Zweed naar Woody's Surf Shack, waar live muziek wordt gespeeld. In de nacht stormt het flink waardoor mijn wasje weer lekker drijfnat is.

21 januari, Byron Bay
George en ik laten onze wenkbrauwen doen en daarna gaan we naar de winkels om een bikini te scoren. Het is bewolkt maar we gaan toch naar het strand. Wanneer het begint te regenen lopen we naar haar hostel en kijken we samen met Osh de film: 'This is the end'. Echt een aanrader als je in bent voor flauwe humor. Daarna maken we ons klaar en gaan we uit eten bij Thais restaurant genaamd 'Mond in de fik'. We belanden wederom bij Woody's Surf Shack.

22 januari, Byron Bay
Vandaag neem ik met pijn in mijn hart afscheid van mijn tweepersoonsbed en wandel naar mijn nieuwe hostel. Er was een foutje gemaakt met boeken, dus ik krijg deze nacht gratis. Het hostel ligt tegen het bos aan, er is een meertje en er lopen overal dieren rond. George vertrekt vandaag naar Coffs Harbour, we zien elkaar weer in Sydney. Osh gaat terug naar Surfers Paradise en we moeten dus definitief afscheid nemen. Na het afscheid ga ik even lunchen en huur dan mijn gratis fiets. Stefanie heeft ook een fiets gehuurd, we fietsen naar de voet van een heuvel en wandelen dan verder langs de kust naar de vuurtoren. Het uitzicht is prachtig op deze uitstulping van het vaste land en tevens het meest oostelijke punt van het vaste land van Australië.
We eten een heerlijke pizza en gaan dan vroeg naar bed. Vannacht slaap ik alleen in een tent, gelukkig wel in een normaal bed.

23 januari, Byron Bay naar Spot X
Vandaag begint mijn surfkamp bij Mojosurf Spot X. Samen met een Oostenrijks meisje en een Engelse jongen neem ik de bus die ons in 3,5 uur naar Woolgoolga brengt. Vanaf daar worden we naar het surfkamp gebracht. Na het pingpongtoernooi, waar ik al vroeg uit lig, ga ik vroeg slapen.

24 januari, Spot X
Mijn eerste surfles! Ik ben geen legendarisch natuurtalent, maar na een paar keer kan ik een soort van staan. Na de lunch is gelijk de tweede surfles en hoewel de golven wilder zijn gaat het al een stuk beter. Er worden door de week heen veel spelletjes georganiseerd en je kunt raften, golfen tussen de kangoeroes (dat doe ik vandaag) en kajakken.

25 januari, Spot X
Surfles, lunch, surfen.

26 januari, Spot X
Australia day! Er wordt gevierd dat in 1788 de eerste vloot Australië bereikte en dat kapitein Arthur Phillip op 26 januari dat jaar formeel de kolonie New-South Wales opeiste voor Groot-Brittannië. Het is vergelijkbaar met Koningsdag in Nederland. Toch voelt deze datum voor sommigen als het begin van de vernietiging van de oudste levende cultuur (60.000 jaar) ter wereld, de Aboriginals, iets wat niet vergeten mag worden.

De surfles is wat vroeger vandaag, om 7:30. We hebben een Australische barbecue als lunch en later op de middag kunnen we weer vrij surfen. In de avond hebben we Australische steak en ik eet eindelijk weer frietjes ❤

27 januari, Spot X naar Sydney
Mijn laatste surfles (om 07:00!) is tevens bijna een privéles omdat velen een kater hebben. Na de les neem ik afscheid van Isabel, waar ik een beetje mee heb rondgehangen, en brengt de bus ons naar de trein. De trein richting Sydney is een mooie, heuvelachtige rit van zo'n negen uur. Van Cairns naar Sydney heb ik in totaal ruim 45 uur in de bus en trein gezeten over een afstand van grofweg ruim 2600 km.

Eenmaal aangekomen op mijn laatste Australische bestemming, loop ik naar mijn hostel. George zit in dezelfde kamer en na wat te hebben gekletst gaan we snel slapen.

28 januari, Sydney en de Blue Mountains
Om zes uur gaat de wekker want vandaag ga ik op een dagtrip naar de Blue Mountains. Stefanie heeft toevallig dezelfde tour geboekt.
Eerst gaan we naar een natuurpark met allerlei wilde dieren, waaronder hele schattige kleine pinguins. Hierna rijden we naar de Blue Mountains terwijl onze gids enthousiast vertelt over de geschiedenis van Sydney en de bergen.

Rond 1780 wilde men naar de andere kant van de Blue Mountains omdat men van de Aboriginals had gehoord dat er goede grond was voor de boerderijen waarbij men geen regenwoud hoefde te kappen. Dit lukte eerst niet omdat men telkens de weg tussen de valleien koos en tegen grote kliffen aan liep. Uiteindelijk kozen drie mannen ervoor om de weg te kiezen van de meeste weerstand, over de bergtoppen, en binnen drie weken kwamen ze aan de andere kant van de bergen. De namen van deze mannen zie je nog overal terug in de omgeving (Blaxland, Wentworth en Lawson). Er werd snel een weg gebouwd en op deze manier kwamen er mensen in de Blue Mountains en het dorre achterland terecht.

Als eerst lopen we naar Sublime Point Lookout, en het uitzicht over de heuvels is inderdaad subliem. Na een paar foto's te hebben gemaakt rijden we verder naar Echo point waar we uitzicht hebben over drie beroemde rotsen: the Three Sisters. Terwijl Stefanie en ik de afdaling naar de rotsen maken, eten we onze lunch.
Hierna wandelen we naar de Katoomba waterval en verschillende uitzichten. Onze gids vertelt allerlei Aboriginal verhalen over het landschap (waaronder het bijzondere Aboriginal verhaal over de drie zussen die in rotsen veranderden).

Tot slot gaan we naar Cahill Lookout en daarna rijden we terug naar Sydney.
In de avond ga ik met George bij een appartement kijken waar ze eventueel in kan terwijl ze naar werk zoekt. Na het eten ontmoeten we Ben uit Brisbane en drinken wat.

29 januari, Sydney
George gaat vandaag op zoek naar werk en Stefanie is nog een dagje in de Blue Mountains. Op aanraden van velen neem ik de ferry naar Manly, een populaire buitenwijk/suburb van Sydney. Het is zondag en dus erg druk, ik loop langs het strand en over de markt. Op het strand is tevens een soort wedstrijd gaande van verschillende strandwachtteams die met boten moeten roeien, erg grappig om te zien. Ik neem de ferry terug en loop langs het Opera House en over de Harbour Bridge. Wistjedatje: de Harbour Bridge is afgebouwd in 1932, bij de bouw vonden zestien bouwvakkers de dood.

George en ik koken wat in het hostel en nemen dan de trein naar het hostel van Stefanie. Ze vertrekt morgen naar Alice Springs en we moeten dus nu echt voorgoed afscheid nemen.

30 januari, Sydney
Ik neem de trein naar Bondi, een buitenwijk van Sydney. Vanaf één van de beroemdste stranden ter wereld, Bondi Beach, begint een populaire wandelroute naar Coogee Beach. Ik wandel langs de prachtige kust en zelfs door een enorm kerkhof. Ik trakteer mezelf in Coogee op een luxe lunch en neem dan de bus Coogee terug richting Sydney. Ik ga naar het Australian Museum, een groot en interessant museum over de geschiedenis en de natuur van Australië. Ook hiervoor krijg ik als student weer fikse korting. Ik eet samen met George en we kijken naar wat (slechte) Australische televisieprogramma's.

31 januari, Sydney
Mijn laatste dag in Australië *snik* is warm met zo'n 39 graden. George heeft vandaag twee sollicitatiegesprekken. Ik koop een boek en wandel door de Royal Botanic Gardens, hier lees ik wat en relax in de schaduw. Ik ga mee met een gratis gegidste wandeling door de stad. De geschiedenis van Sydney, Australië en de originele bewoners blijft erg fascinerend. George en ik hangen na het eten wat rond en gaan dan slapen. Helaas mijn laatste nacht in Australië voor nu. Morgenvroeg neem ik afscheid van George, met wie ik toch wel het meest heb samen gereisd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ellen:
    31 januari 2017
    Hoi Britt
    ik dacht al geen mail deze week maardan komt hij dan toch leuk hoor jsmmer dat je tijd hier voorbij is maaaar nu op naar het nieuwe avontuur groetjes Ellen
  2. Marian:
    31 januari 2017
    oh Britt je kan wel reisboeken schrijfster worden!
    leuk om te lezen ook al heb ik sommige dingen al gehoord van je liefs mam xxxx
  3. Angela:
    1 februari 2017
    Wat heerlijk om te lezen het leven van een student is nog niet zo heel slecht.
    Op naar volgend avontuur veel plezier en hier is het koud dus geniet dat het lekker warm is.

Groeten