Noosa, Brisbane, Surfers Paradise en Byron Bay

20 januari 2017 - Byron Bay, Australië

Weer ruim een week verder en Sydney komt steeds dichterbij (nog steeds een schamele 700 km). Ik heb nog drie nachten in Byron Bay en begin daarna aan mijn vijfdaagse surfkamp. Eerst een aantal feitjes:

- Inmiddels heb ik kennisgemaakt met mensen uit 19 verschillende landen.
- Het hebben van een super Nederlandse voor- en achternaam is handig want mensen onthouden je naam.
- Ik haatte jurken, maar in de hitte zijn ze super handig en comfortabel.
- Betty's burgers is mijn nieuwe liefde. ❤
- Er is hier veel aandacht voor waterverbruik en het milieu. Ondertussen staat de airconditioning wel op standje nieuwe ijstijd en krijg je alles in een plastic zakje.

11 januari, Noosa
Om half acht wandel ik met Stefanie naar het startpunt van onze wandeling, Noosa National Park. Het is al erg warm en we ploeteren onszelf omhoog en omlaag terwijl we af en toe stoppen om te genieten van het uitzicht over de zee. We proberen ook koala's te spotten, maar helaas hebben we pech vandaag. Als we aankomen op het eindpunt nemen we, na een korte pauze, de bus. De bus brengt ons stroomopwaarts en na de lunch wandelen we verder stroomopwaarts naar Noosa Marina. We vervloeken onszelf dat we dit doen want het is erg heet, er is geen schaduw en verder zien we niemand wandelen op straat. Na een ice coffee nemen we de bus terug naar het strand en daarvandaan gaan we terug naar het hostel. In de avond eten we een goddelijke burger bij Betty's Burgers, er stond een rij maar het was het waard. Daarna nemen we een goddelijk ijsje en nemen een kijkje bij het bierpongtoernooi in het hostel. Wistjedatje van de dag: in de staat Queensland is het illegaal om bierpong met bier te spelen. Where’s the fun in that? Ik neem afscheid van Stefanie, zij vertrekt morgen naar Brisbane.

12 januari, Noosa Everglades Nationaal Park
Om acht uur word ik samen met wat anderen opgehaald om te gaan kanoën en wandelen in de Noosa Everglades, onderdeel van het Great Sandy National Park. Dit is één van de twee everglades ter wereld. Het wil zeggen dat de rivier geen oorsprong heeft in een berg o.i.d., maar dat het regenwater via allerlei kreekjes naar de rivier stroomt. Omdat het vandaag in de schaduw al 38 graden is, mogen we niet de wandeling van 12 km doen. We kanoën 6 km en komen dan bij een meer vol waterlelies, we zwemmen en gaan dan lunchen. Het water heeft een rode gloed door de bladeren van de fig tea trees, deze bomen danken hun naam dan ook aan dit effect. Na de lunch lopen we kort door het bos en kanoën dan terug. Aanvankelijk werd er met de tour gekampeerd en dat leek me juist leuk, maar sinds een paar maanden wordt er in hutjes geslapen. Als we terug komen zien we enkele kangoeroes bij onze hutjes. Pas als we op enkele meters komen springen ze weg. We barbecueën en onze gids maakt een kampvuur voor onze marshmallows.

13 januari, Noosa
Om half vijf gaat de wekker want de zonsopkomst over het meer schijnt erg mooi te zijn. Helaas gooit een wolk roet in ons eten en zien we de zon niet zo goed. Na nog wat slaap pakken we onze spullen en rijden terug naar Noosa. Bij het hostel zie ik meteen Enola en Hannah van mijn auto op Fraser Island. Ze moeten snel weg maar we spreken af elkaar in Byron te ontmoeten. Ook zie ik Sira van Magnetic Island en we gaan samen met Veronica naar het strand. Voor het avondeten neem ik afscheid van Sira, zij reist maandag de 16e naar Brisbane en zal met haar vriend Australië verder verkennen. Ik eet met Veronica en we spelen trivial pursuit.

14 januari, Noosa naar Brisbane
Ik neem samen met Veronica de bus naar Brisbane. Waar de eerste busreizen in het Noorden vooral door bebost en onbewoond gebied gingen, rijden we nu langs de kust en zie ik bijna overal bebouwing. Veronica zal in Brisbane blijven en naar werk zoeken. Wanneer we de bus uitstappen slaat de hitte ons tegemoet. Ik loop voor het eerst sinds mijn reis is begonnen in een echte stad met hoge, moderne gebouwen en dure winkels. Het Hilton hotel, Louis Vuitton en Chanel zitten op de hoek van mijn hostel, maar ik besluit het casual te houden. Na een douche maak ik met Veronica een wandeling door de stad en we eten een goddelijke Mexicaanse salade. Daarna ontmoeten we George en twee jongens (Ben en Oshian) die ze heeft ontmoet. Ben werkt drie weken in Australië bij een musical in Brisbane en Oshian gaat hier rugby spelen en krijgt hiervoor een beetje betaald. Later komen er nog een jongen en een meisje bij en we besluiten het nachtleven van Brisbane te ontdekken.

15 januari, Brisbane
Ik sta op en doe vol goede moed mijn bikini en jurk aan, vandaag wil ik naar de lagoon. Helaas stuurt Veronica een berichtje dat het regent en als ik naar buiten kijk blijkt dit inderdaad het geval. Vlak na het middaguur haal ik ontbijt in en ook een derde fles zonnebrand is nodig voor de komende weken. Het miezert en het is een warme, kleffe dag. Ik loop naar een park waar mensen aan het picknicken zijn. Ik ontmoet Veronica en we wandelen door Brisbane, maar erg veel bijzonders is er niet te zien. Bij gebrek aan ideeën gaan we naar de bioscoop om de film Passengers te kijken. De normale prijs is $18,50 (ongeveer €13,00!), maar met mijn studentenpas slechts $7,00 (ongeveer €5,00!). De studenten hebben het hier zo slecht nog niet. Daarna besluiten we weer een keer goedkoop te eten en in onze eigen hostels te koken. Na een biertje gaan we vroeg naar bed.

16 januari, Brisbane naar Surfers Paradise
Ik check uit en wandel dan nog even de stad in.   Dan gebeurt er een wonder dames en heren: ik koop geheel vrijwillig een jurk. Een simpel ding, maar toch. Ik neem afscheid van Veronica en wens haar succes met het zoeken naar een baantje. Bij de bus naar Surfers Paradise tikt Stefanie me opeens op de rug. We hadden helemaal niet verwacht elkaar nog eens te zien! Het blijkt dat we ook tegelijkertijd in Surfers Paradise en Sydney zijn. Surfers Paradise is een stad met hoge gebouwen direct aan het strand. Er zijn ook verschillende attractieparken en omdat ik hier maar 1.5 dag ben boeken we dit voor morgen. We gaan naar Dreamworld and White Water World. We gaan naar het strand en door de hoge gebouwen moeten we onszelf al zigzaggend verplaatsen om de laatste zonnestraaltjes te vangen. George en Oshian zijn ook in Surfers Paradise en we eten bij Vapiano, een fastfoodketen voor Italiaans eten. Stefanie en ik gaan nog even naar Sincity. Het schijnt de beste club van de omgeving te zijn, maar ik ga wat eerder naar huis want morgen moeten we veel lopen.

17 januari, Surfers Paradise
Stefanie en ik gaan met de shuttlebus naar Dreamworld en het ernaast gelegen White waterpark, een park met de wildste glijbanen. Gelukkig wil Stefanie ook overal in, al hebben we in het spookhuis wel wat angsten uitgestaan. In het park zijn ook verscheidene dieren te vinden. Zo is er een tijgershow waar we even naar kijken (persoonlijk ben ik hier op tegen, maar ze vroegen wel geld voor tijgers in het wild). Ook zijn er kangoeroes en andere Australische dieren. Het hoogtepunt was toch wel de babykoala Bill, één van de meest schattige dieren die ik ooit heb gezien. Omdat het aardig heet is spenderen we de laatste uren in de glijbanen. In de avond koken George en ik eindelijk weer een keer en dat ook nog gezond. Samen met Stefanie bekijk ik de mooie zonsondergang over Surfers Paradise vanaf de 322 meter hoge Q1 Tower. We zitten nog even op het strand met z'n allen en gaan dan naar bed. Morgen vertrekken ik en George maar Byron Bay. Stefanie blijft nog drie nachten in Surfers Paradise. In Byron Bay zal ik ook weer afspreken met Hannah en Enola die in mijn auto zaten op Fraser Island.

18 januari, Surfers Paradise naar Byron Bay
De bus brengt me voor het eerst na ruim 4 weken in een andere staat; van Queensland naar New South Wales. Van het ene op het andere moment kan ik dus ook mijn horloge een uur vooruit zetten. De route van Surfers Paradise naar Byron Bay is een mooie, heuvelachtige route. We stoppen in enkele kleine schattige dorpjes, dit vergroot het teleurstellende besef dat ik maar een minuscuul deel van het land heb gezien/zal zien. Byron Bay is een leuk hippiedorp dat is uitgegroeid tot een toeristisch stadje, ik denk dat ik mezelf hier wel ga vermaken. Als ik aankom in mijn hostel blijk ik een vierpersoonskamer te hebben waarvan één bed een tweepersoonsbed is, ik kies deze uiteraard. Ik ga naar het strand en wanneer George in haar hostel arriveert, gaan we koken. In de avond Skype ik met de beste huisgenootjes ooit: Sophie, Merith en Marte.

19 januari, Byron Bay
Vandaag ga ik met een tour in een uiterst mooi gekleurde schoolbus naar Nimbin. Dit is een hippiedorp (meer een straat) in de heuvels, waar overal marihuana wordt verkocht en gebruikt. De politie knijpt hier een oogje dicht. Velen uit mijn bus kopen wat speciale koekjes, die je zelfs in de boekenwinkel kunt krijgen. Ikzelf doe dit liever in Nederland en wil m'n geld niet verspillen, ik heb gehoord dat velen niks voelen. Daarna hebben we als lunch een heerlijke barbecue bij een verlaten meer met stuwdam. We rijden naar de Mynions Falls, met 120 meter hoogte niet heel klein. Eenmaal terug in Byron, eet ik met George en gaan we naar de alom bekende bar Cheeky Monkey's, waar iedereen op de tafels danst.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marian:
    20 januari 2017
    fantastisch leuk weer lieve Britt!
  2. Ellen:
    20 januari 2017
    Hoi Britt jammer dat je niet alles kan zien maar je beleef al wel heel veel .geniet ervan en grappig dat je in zo n groot land toch weer dezelfde mensen tegen kom .grtjs Ellen