Christmas the Australian way

30 december 2016 - Magnetic Island, Australië

Bijna 2 weken ben ik onderweg en de kerstdagen zitten erop. Ondanks mijn goede moed om bruin te worden (wat op zich niet heel slecht gaat), moet ik toch veel in de schaduw zitten om (nog meer) verbranding te voorkomen.

Zondag 25 december, Cairns
Vandaag, eerste kerstdag, kon ik voor het eerst een beetje uitslapen. In principe is in Australië bijna alles met kerst dicht. In de middag kun je voor 12 dollar genieten van een barbecue bij ons hostel. Emily zou ook naar het hostel komen en twee kamergenootjes Grace (Engels) en Nora (Duits) zijn ook van de partij. De hechte vrienden/crew van het hostel is al erg dronken en dit maakt dat wij ons nogal nuchter en saai voelen. Na wat biertjes neemt Emily afscheid en besluiten Grace, Nora en ik een (kerst)film te kijken. Dit was een luie maar prima (warme) eerste kerstdag.

Maandag 26 december, Cairns
De wekker gaat om 06:00, om 07:15 kan ik inchecken voor een snorkel dagtrip naar het Great Barrier Reef. Van mijn fout geleerd hebbend, zoek ik iemand die mijn rug kan insmeren. Ik kies goed want Melli (Duits) blijkt vandaag ook alleen op pad te zijn, zij werkt in Melbourne maar heeft nu vakantie. Het snorkelen is werkelijk waar onbeschrijflijk mooi en cool! We gaan naar twee verschillende plekken en de tweede plek is nog beter dan de eerste. Hier heeft zich een soort zandhoop midden in de oceaan gevormd, bij laag tij is dit een eilandje en bij hoog tij, zoals bij ons, kun je alsnog met je enkels in het water staan. Ik kies ervoor om bij de tweede plek geen zwemvest te dragen, hierdoor kan ik af en toe wat dieper naar beneden. Als één van de laatsten ga ik terug aan boord en varen we terug. Ik had gedacht dat ik snorkelen best spannend zou vinden maar dit is gelukkig niet zo, dus wie weet dat ik het duiken ook nog wel wil proberen. Ik wissel nummers uit met Melli zodat we onze foto's met elkaar kunnen delen. Na het eten ga ik snel douchen en een filmpje kijken in bed, morgen gaat de wekker om 05:45 en vertrek ik met de bus naar Townsville.

Dinsdag 27 december, Cairns naar Magnetic Island
Na wat ronddwalen vind ik om 07:00 eindelijk de busstop waar de bus me oppikt. Het is zo'n 5,5 uur rijden naar Townsville en vanaf daar kan ik bijna meteen met de ferry mee naar Magnetic Island. Sira (Zwitsers) zat ook in mijn bus en gaat naar hetzelfde hostel op het eiland. Eenmaal aangekomen op de prachtige strandlocatie duiken we snel het zwembad in (je kunt ook hier op de meeste plekken beter niet zwemmen in de zee i.v.m. kwallen). We hebben een gratis coupon gekregen voor een drankje en diner en eten samen met Rosalie (Frans), Georgina/George (Brits meisje) en Dale (vrouw uit Nieuw Zeeland). We besluiten morgen met z'n zessen (Christian, een Colombiaanse jongen, gaat ook mee) een auto te huren zodat we kunnen rondrijden en wandelen op het eiland. Ik kom ook nog Louise tegen van de On The Wallaby tour in Cairns. Dale heeft een paar jaar in Cambodja gewoond en geeft me meteen wat tips voor over een paar weken. Naarmate de drankjes vorderen wordt het steeds gezelliger en we besluiten mee te doen aan de ‘barwars’ avond. Ik zal jullie de opdrachten besparen maar ik heb heel wat af gelachen en er was zeer veel naakt te zien. Een erg geslaagde avond in een heel gezellig hostel!

Woensdag 28 december, Magnetic Island
We huren met zijn zessen een auto en rijden over het eiland. We zijn een gezellig bont gezelschap uit allerlei landen. We stoppen een aantal keer en wandelen naar een lookout point. Het weggetje dat we zijn ingeslagen wordt steeds slechter begaanbaar, maar gelukkig hebben we een auto met vierwielaandrijving. We komen uit bij een heel leuk rustig strandje, Radical Bay. In het water zitten geen kwalletjes dus we kunnen hier zwemmen en we lunchen. Daarna rijden we verder en komen bij het wat meer toeristische Horseshoe Bay. We drinken wat op een terrasje en Christian en George gaan waterskiën. Hierna rijden we langs de supermarkt en zit de dagtrip erop. We koken en gaan na het eten naar de bar. Ik spreek voor het eerst sinds anderhalve week weer met Nederlanders! Om half 1 duik ik mijn bed in. Morgen neem ik met Rosalie en George de boot terug. George gaat ook naar Airlie Beach en Sira komt een dag later.

Donderdag 29 december, Magnetic Island naar Airlie Beach
Om 12:15 nemen we de boot terug naar Townsville. Daarna neem ik de bus naar Airlie Beach, dit is ongeveer 4,5 uur rijden. Helaas zit ik in de bus voor iemand die een beetje stinkt...  Eenmaal aangekomen wandel ik naar mijn hostel. Airlie Beach is een gezellig stadje en helemaal ingesteld op toeristen die naar de Whitsundays gaan. Mijn hostel bevindt zich midden in het centrum en naast een nachtclub. Ik spreek af met George om wat te drinken bij mijn hostel waar de hele avond buiten live muziek wordt gespeeld.

Vrijdag 30 december, Airlie Beach
Ik slaap vandaag uit en rond 10:00 komt George me halen om te gaan ontbijten. Daarna checken we in voor onze 3 daagse tours naar de Whitsundays. We lopen wat rond bij de winkels en ploffen dan neer bij de lagoon. Vanavond gaan we weer wat drinken en voor morgen staat de trip waar ik bijna het meest naar uitkeek gepland; oudejaarsavond op een zeilboot in de Whitsundays!

1. Ellen:
    30 december 2016
    Hee Britt leuk hoor je kom genoeg mensen tegen hoor ik wel .gaat wel snel voorbij he bijna al 2 wk voorbij.geniet ervan grtjs Ellen
  2. Werner:
    31 december 2016
    Gelukkig nieuwjaar kanjer en de beste wensen wij moeten hier nig een paar uurtjes geduld hebben
    Groet!!
  3. Ada: