Where were we?

10 januari 2017 - Noosa Heads, Australië

Zes dagen geleden nog maar dat ik mijn laatste blog online zette, maar het lijkt weken geleden. Ik blijf me verbazen over de grootte van Australië. Zo ben ik na 25 uur in de bus nog steeds in de staat Queensland. Pringles zijn hier een stuk kleiner en voor mijn gevoel zijn er meer Duitsers in Australië dan in Duitsland zelf. Het oversteken gaat me nu ook soepel af: eerst naar rechts, en dan naar links kijken.

Inmiddels ben ik op de helft van mijn trip en mijn enige besef van dagen en data krijg ik door op m'n eigen blog te kijken...
By the way: sorry voor eventuele taalfouten, soms type ik snel iets en bovendien spreek ik weinig Nederlands momenteel haha.

5 januari, Agnes Water naar Rainbow Beach
Na een nachtelijke busrit arriveren we rond half acht in Rainbow Beach. Om elf uur kan ik inchecken en na een douche en wat slaap wandel ik naar het strand en de supermarkt. De golven zijn ook hier erg hoog en het waait hard, goed weer voor de surfers. Voor elf dollar kun je in het hostel genieten van avondeten en een pintje bier en ik besluit hier samen met mijn Duitse en Luxemburgse kamergenoten gebruik van te maken. In de avond wandelen we nog even naar het strand. Ik heb veel gehoord dat het strand in de nacht gevaarlijker is met krokodillen enzovoorts, dus we lopen snel weer terug.

6 januari, Rainbow Beach
Mijn kamergenoten zijn vanochtend naar Fraser Island vertrokken, ik ga morgen pas en ik word dus alleen wakker. Vandaag waait het nog steeds en het is bewolkt. Ik besluit op zoek te gaan naar een grote duin waarvan ik weet dat die ergens in de buurt moet zijn (Carlo Sandblow). Na een half uurtje wandelen heb ik hem al gevonden. Het uitzicht is prachtig, aan de ene kant zie je de klif naar de zee en aan de andere kant kijk je het binnenland in en heb je uitzicht op Rainbow Beach en de rivier. Een aantal mensen hebben een stuk karton of een surfboard meegenomen en proberen te sandboarden. Ik zie dat dit ook het startpunt is van een vijfdaagse wandeltocht die je al kamperend kunt afleggen. Deze gaat zeker op mijn to-do lijstje voor als ik terug kom in Australië! Ik loop wat rond en ga dan weer terug naar het hostel voor de safety briefing van de driedaagse tour naar het eiland. Ik maak kennis met de mensen uit mijn groep en na een paar biertjes gaan we slapen, morgen moeten we om zeven uur uitchecken.

7 januari, Rainbow Beach naar Fraser Island
Na wat gesjouw met spullen vertrekken onze vier 4X4 auto's naar Fraser Island. Er zitten 8 mensen in elke auto en er wordt luid meegezongen met de muziek die verschilt van deep house tot Grease en One Direction. Het strand is de snelweg voor auto's en een landingsbaan voor vliegtuigjes, heel grappig om de vliegtuigjes vlak voor je te zien landen. In Australië probeert men langzaam het land wat is afgepakt van de Aboriginals weer terug te geven op allerlei manieren. Waarschijnlijk verandert de naam Fraser Island binnen een paar jaar dan ook in de oude Aboriginal naam. Tevens moeten we de Aboriginal wetten op het eiland volgen. Dit zijn er twee: niet fluiten en geen vloeistoffen (ook geen spuug) in vuur werpen. Aangezien er een tijdelijk verbod op kampvuren geldt, zullen we hier niks van missen. De Aboriginals hebben slechte herinneringen aan het fluiten van de blanken die hen bijna uitmoordden, geen wonder dat ze daar liever niet aan herinnerd worden. Waar lunch rijden we ruim een uur over een hobbelige weg (zwak uitgedrukt) naar Lake Mckenzie met haar prachtige blauw (puur regen)water. Volgens de Aboriginals zul je grote wijsheid verkrijgen als je je hoofd onderdompelt in het water. Nadat we dit hebben gedaan voel ik me natuurlijk nog wijzer. Ik mag terug naar het strand rijden over de hobbelige 'weg'. Ik voel me best wel een baasje in de grote Australische 4x4 auto met 8 personen. Eenmaal terug op het strand rijden we naar de camping waar onze tentjes al klaar staan. We mogen zelf ons eten koken en na het eten doen we drankspelletjes. Ik ga nog met een paar anderen even naar de nachtclub van de camping. Het is een dakje op wat palen met een radio, prachtig.

8 januari, Fraser Island
Na het ontbijt rijden we naar een kreek met fris bronwater. We wandelen stroomopwaarts en drijven met onze banden langzaam terug naar de zee. Hier zitten we nog wat aan het water en daarna gaan we terug naar het kamp voor de lunch. Na de lunch rijden we naar de Champagne pools. Dit is een door rotsen gevormd zwembad. De hoge golven slaan tegen de rotsen waardoor het water dat eroverheen stroomt wit en bubbelig wordt. Je kunt hier beter niet te dicht bij de rotsen komen want de stroming is erg sterk en verschillende mensen hebben zich al ernstig verwond. We rijden verder door naar een klif, Indian Head, met uitzicht over de stranden. Hier zijn in de koloniale tijd veel Aboriginals van de klif gegooid. Na een paar kiekjes te hebben gemaakt gaan we verder naar het wrakstuk van een Japans schip uit de Tweede Wereldoorlog. Japan had in de Tweede Wereldoorlog een groot deel van Australië in handen en heeft bijvoorbeeld de stad Darwin helemaal platgebombardeerd. Met dit schip vaarden ze richting Melbourne en Tasmanië. Nadat de Japanners op Fraser Island waren gestrand durfden ze eerst hun boot niet af i.v.m. de Aboriginals op het eiland. Uiteindelijk is ze dat toch gelukt. Onze gids vertelt dat Australiërs lui zijn en het wrakstuk nooit hebben opgeruimd.

Na het avondeten bekijken we een Aboriginaldans. We doen drankspelletjes en lopen naar het strand waar de sterrenhemel onbeschrijflijk helder is. Iedereen probeert op te scheppen met de ene ster die hij kan aanwijzen en zo komen we toch een heel eind.

Wanneer ik in mijn tent lig en dit schrijf, bedenk ik me dat ik alweer bijna drie weken weg ben. De tijd is op de één of andere manier heel snel gegaan, maar toch voelt het alsof ik hier al maanden ben. Ik heb net als de ander backpackers geen idee wanneer het welke dag is. Toch wil ik graag onthouden wanneer ik wat doe, vandaar dat ik de data in dit blog probeer bij te houden.

9 januari, Fraser Island naar Rainbow Beach
We rijden naar het startpunt van de wandeling naar Lake Wabby. Volgens de Aboriginals heeft dit meer een helende werking door de eucalyptus in het water. Na een pittige wandeling van 40 minuten komen we aan bij een enorme zandvlakte. De zandheuvel loopt ineens steil naar beneden waar het meer zich in heeft gevormd. We hangen hier een uur rond en lopen dan terug voor de lunch, voor de derde dag op rij bestaand uit wraps. Na de lunch rijden we terug naar de boot en varen naar het vasteland. Dit betekent ook dat we weer legaal mogen fluiten, WOEHOE! Ik zou graag de vele foto's van Fraser laten zien, maar de meesten zijn door anderen gemaakt. Wanneer zij terug zijn zal ik die doorgestuurd krijgen.

In de avond krijgen we twee gratis drankjes en daarna gaat iedereen vroeg slapen. Ik vertrek morgenvroeg naar Noosa, samen met wat anderen van mijn tour. Anderen blijven nog een nachtje of weten nog niet wat hun plannen zijn.

10 januari, Rainbow Beach naar Noosa
Ik neem de bus, deze keer een korte rit van zo'n 2,5 uur. Ik loop samen met Veronica, een meisje van dezelfde Fraser Island auto, en Stefanie, een meisje dat ik in meerdere bussen al ben tegengekomen, naar het hostel. We kunnen pas over 3,5 uur inchecken dus we besluiten onze bagage achter te laten en een wandeling te maken naar een lookout point. Best warm, maar als we arriveren hebben we een mooi uitzicht over Noosa, Noosa River en de zee. We dalen af naar de belangrijkste straat en je ziet meteen dat dit niet alleen een backpackersresort is. Er zijn dure winkels en restaurants, het is erg druk maar wel gezellig. Na onze wandeling checken we in en gaan naar het strand. Vanavond willen we wat vroeger slapen. Veronica heeft morgen een dagtour gepland en Stefanie en ik gaan morgen een bekende wandelroute lopen waarvoor we voor half acht weg willen. In de middag willen we fietsen huren en langs de rivier rijden.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ada v Marrewijk ( ooit bij de scouting gezeten):
    10 januari 2017
    Zooo dan wat een rijkdom dat je zoveel moois mee mag maken . Echt super gaaf om je te volgen . En ben er nu wel achter dat jij niet vies bent van drankjes . Heel veel plezier met je verdere reis
  2. Werner:
    13 januari 2017
    Weer een leuk verhaal en inderdaad Jij spuugt er niet in, al die drank spelletjes!!
    Tijd voor wat gênante foto's zeg ik
  3. Angela:
    15 januari 2017
    Wat leuk Britt om je verhalen te lezen . Volgens mij geniet je met volle teugen . Jeempie wat heerlijk niet altijd maar nu ff wel om jong te zijn
    Groeten Angela
  4. Geert Hegge:
    20 januari 2017
    hoi lieve Britt,
    wat kan je leuk schrijven over je reis .
    zoveel te zien en te doen.
    geniet lekker door.